Bakgrund
Sponsor Insight etablerades i januari 2006. Företagets delägare har varit verksamma inom sponsoranalys sedan 1991. Vår vision är att genom forskning och analys bidra till att marknaden för sponsring och event fortsätter växa och når en bredare mognad och accept som kommunikationsdisciplin.

Vi ska vara öppna för nytänkande och vill med utgångspunkt från vår avgränsade roll medverka i sammanhang som bidrar till att området utvecklas ytterligare.

En för oss central filosofi är att konsekvent söka ny kunskap kring hur sponsring fungerar på marknaden, i samhället och internt hos företagen.Vi samarbetar därför med olika vetenskapliga miljöer, samt i vårt nordiska nätverk för att utbyta erfarenheter och idéer som kan komma våra kunder till nytta.

Genom många års samarbete med Hans Mathias Tjømøe, Ph.D. Associate Professor of Marketing vid Handelshögskolan BI Oslo,utvecklar vi löpande nya metoder for analys och förståelse för sponsring. Under 2007 har vi initierat ett samarbete med Ph. D. Peggy Simcic Brønn, vid Handelshögkolen BI Oslo, for att värdera olika modeller för utvärdering av CSR-aktiviteter (även på senare tid kallat CR = Corporate Responsibility), med syftet att förstå hur sponsring kan bidra till att stärka bilden av företagens samhällsansvar.

Utöver detta följer vi kontinuerligt internationella forskningsmiljöer för att hitta instrument och verktyg som kan stärka våra egna analysmodeller. Vi vill genom detta arbete visa att våra många kunder gör rätt som väljer att samarbeta med Sponsor Insight när de behöver analysstöd inom sponsring och event.
 

Sponsor Insight

Sponsring är kommunikation genom människors intressen. Sponsring har förmågan att skapa en starkare relation mellan ett varumärke och målgruppen, varför det växer snabbare än alla andra mediekanaler förutom Internet. Sponsor Insight arbetar primärt med analys av sponsring och evenemang. Genom validerade researchmodeller hjälper vi branschen att förstå:
  1. Vilka märken och objekt som passar ihop
  2. Hur aktiveringen ska kommuniceras
  3. Vilket sätt sponsring och events bör utvärderas