Mediebevakning |
En av Sponsor Insights specialistkompetenser är mediemätningar. Här följer vi upp det mediala genomslag som olika varumärken, idrotter, evenemang, ligor, arenor, lag, m.m. erhåller. Produkten är intressant både för dig som sponsorköpare och som rättighetsinnehavare. Sponsorköpare En viktig faktor i utvärdering av ett sponsorskap är många gånger det mediala genomslaget. Mätningarna möjliggör analyser och jämförelser mellan olika sponsorskap, källor till exponering (dräkt, is, golv, skylt, m.m.), kanaler, arenor, evenemang, etc. De flesta av våra sponsorkunder väljer att göra dessa mätningar på kontinuerlig basis, då uppföljning och analyser kring utvecklingen över tid är en av många viktiga parametrar. Produkten är även användbar vid ett tidsbestämt evenemang. Lärande är en viktig aspekt i dessa mätningar. Många av våra kunder använder verktyget för att få kunskap om hur de bäst exponerar sitt varumärke för att få optimal effekt. Rättighetsinnehavare Mediemätningar för en rättighetsinnehavare inbegriper både bevakning av rättighetsinnehavarens (exempelvis laget, evenemanget, förbundets) utrymme i media, samt bevakning av rättighetsinnehavarens sponsorer. Mediemätningar ses ofta som ett intressant område för rättighetsinnehavare för att kunna sätta ett värde på sponsorernas satsningar utifrån ett medialt perspektiv. Underlaget är också mycket användbart i syfte att knyta potentiella sponsorer till sig och skapa PR kring rättighetsinnehavaren och sponsorerna. Värderingen I värderingen av det mediala genomslaget använder Sponsor Insight en värderingsmodell som tar sin utgångspunkt i hur väl idrottsreklamen står sig relativt TV-reklam och TV-sponsring/billboards. Detta tillvägagångssätt möjliggör, förutom jämförelser mellan olika sponsorskap/satsningar, även jämförelser med annan typ av marknadskommunikation. |