Sponsringsprocessen

1. Val av sponsorskap


Vid ett inledande skede i sponsringsprocessen är en målgruppsanalys ett viktigt verktyg. Om ni är sponsorföretag - vad är er målgrupp intresserad av? Om ni är rättighetsinnehavare – hur ser er målgrupp ut och vilka varumärken väljer er målgrupp?

Oavsett vilken målgruppen är så finns det alltid ett stort värde i att analysera målgruppen för att nå ökad effekt av sponsringen. Sponsor Insight genomför en rad olika skräddarsydda målgruppsanalyser i både interna och publika målgrupper. En studie med flera olika beställare som vi genomför varje år är verktyget Sponsor Navigator. Sponsor Navigator är både lämpligt för dig som sponsorköpare och som rättighetsinnehavare.

Sponsor Navigator analyserar kännedom och intresse för mer än 170 olika sponsringsbara objekt inom idrott, kultur/nöje samt socialområdet. Vidare så går studien in på hur målgruppen för dessa 170 olika objekt ser ut och vilken relation respektive målgrupp har till olika företag/varumärken.

Sponsor Navigator är Sveriges första validerade sponsorvalsverktyg inom upplevelseindustrin. Studien baseras på ett riksrepresentativt urval av svenska folket och utgörs av intervjuer med 1 000 svenskar i åldern 15 år och uppåt.

Ett annat viktigt verktyg i inledningen av sponsringsprocessen är medieanalys. Som sponsorköpare kan ni få svar på vilket medievärde som olika sponsorskap genererar och som rättighetsinnehavare får ni svar på vilket medievärde som ni erbjuder era sponsorer.


2. Konceptualisering

Nästa steg i sponsorprocessen är att skapa ett koncept (självklart går det att inleda med att skapa ett koncept och sedan välja objekt). Vad ska sponsorskapet förmedla för känslor?

Vi genomför både kvalitativa och kvantitativa undersökningar. I denna fas är ofta en kvalitativ analys bäst anpassad för att på djupet förstå målgruppen samt att testa olika koncept i målgruppen för att skapa lärande.

I denna fas hjälper vi er även med att utarbeta mål, utifrån syftet med er sponsring, tillsammans med en plan för hur sponsringen ska utvärderas.


3. Genomförande

Aktiveringen, eller genomförandet, är det som syns utåt i ett sponsorskap. I denna fas bidrar Sponsor Insight med aktiveringstest som skapar lärande kring hur olika aktiviteter fungerar. Aktiveringstest innebär ofta en publik-/evenemangsundersökning. Sponsor Insight genomför varje år ca 30 publik-/evenemangsundersökningar, ofta i samband med stora svenska idrottsevenemang.


4. Utvärdering

I utvärderingsfasen analyserar vi målgruppseffekter och eventuella medieeffekter utifrån syfte och mål med sponsringen. Sponsor Insight samarbetar med både sponsorer och rättighetsinnehavare för att analysera sponsringens effekter.
 

Sponsor Insight

Sponsring är kommunikation genom människors intressen. Sponsring har förmågan att skapa en starkare relation mellan ett varumärke och målgruppen, varför det växer snabbare än alla andra mediekanaler förutom Internet. Sponsor Insight arbetar primärt med analys av sponsring och evenemang. Genom validerade researchmodeller hjälper vi branschen att förstå:
  1. Vilka märken och objekt som passar ihop
  2. Hur aktiveringen ska kommuniceras
  3. Vilket sätt sponsring och events bör utvärderas